Verlangen naar God - A.W. Tozer

Zoals beloofd in mijn vorige blogbericht, wil ik het boekje 'Verlangen naar God' van A.W. Tozer nog eens onder de aandacht brengen. Hij schreef dit boekje destijds in zijn coupé tijdens een treinreis van Chicago naar McAllen in Texas. Het werd al snel een bestseller en ontving zowel de ECPA Gold en Platinum Book Awards. Het boek werd geschreven in 1948, maar wordt nog steeds herdrukt en opnieuw ontdekt door nieuwe generaties. Het is een dringende oproep geen compromis te sluiten met de wereld en
volledig overgegeven aan God te leven.

Ik heb er een tijdje over gedaan om het aandachtig te lezen maar ik wil het zeker nóg eens lezen. Er staan zulke mooie waarheden in, dat ze tijd nodig hebben om door te dringen tot je hart. Ik heb ook nog niet alles in een keer begrepen maar dat gebeurt mij wel vaker met boeken. Het kan zijn wanneer ik het boekje over een tijdje nog eens lees, ineens wél begrijp wat de schrijver er mee wil zeggen. Met Bijbellezen is dat overigens net zo. Voor bepaalde gedeelten ben ik blijkbaar nog niet 'klaar', maar wanneer ik geduld heb, zal ik het op een dag zeker kunnen begrijpen.

Het boekje bestaat uit tien korte hoofdstukken die stuk voor stuk de moeite waard zijn.
In het begin van hoofdstuk 2 - getiteld 'Arm van Geest' - werd ik geraakt door een gedeelte dat ik graag wil delen.

"Voordat God de mens maakte op aarde, bereidde Hij eerst een wereld voor hem met nuttige en plezierige dingen voor zijn onderhoud en om van te genieten. Ze waren gemaakt ten behoeve van de mens, maar ze waren ook bedoeld als dingen die buiten de mens zelf stonden en om aan hem ondergeschikt te zijn. Binnen in de mens, in zijn hart, was een heiligdom; en niemand was waardig daar binnen te gaan dan alleen God zelf. Naast alles wat God de mens gegeven had, woonde Hij zelf in de mens. De zonde bracht echter allerlei complicaties met zich mee en zorgde ervoor dat al deze gaven van God een potentiële bron voor verwoesting van de ziel werden.
Onze ellende begon toen God met geweld uit Zijn heiligdom werd verbannen en we toestonden dat de dingen om ons heen daar bezit van gingen nemen. Die dingen voeren nu in het menselijk hart de boventoon. Van nature kent de mens geen vrede meer in zijn hart, want God troont daar niet langer. Daar, in de morele verdorvenheid van het hart, vechten nu de koppige en agressieve bezetters onderling om de eerste plaats op die troon.
Dit is niet zomaar een vergissing, maar een juiste analyse van onze werkelijk geestelijk problemen. In ons hart bestaat een taaie, vezelige wortel waardoor we van nature niets anders wil dan bezitten, altijd maar weer bezitten. Hij begeert hartstochtelijk dingen te bezitten".

Ik vond het een treffend gedeelte. Het is zo ontzettend herkenbaar voor de tijd waarin wij leven.
Er zijn zo ontzettend veel dingen die ons af kunnen leiden van Hem, dat ze op een hand niet te tellen zijn. Ik ben zelf zó met dit onderwerp aan de slag gegaan, in gedachten en op papier, dat ik zelfs overweeg hier uitgebreider over te gaan schrijven. Misschien in een blog, of misschien in een boek. Ik denk er de komende tijd eens over na...

Bovenstaande uitgave wil ik iedereen die er naar verlangt God beter te leren kennen, van harte aanraden. Het boekje is eerlijk en confronterend maar ook ontroerend!


Reacties

  1. Dat lijkt me een heel mooi boek, herkenbaar wat je zegt over dat wat je leest niet altijd gelijk naar je hart zakt.
    Wat is het belangrijk dat we zonder enig compromis God volgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.