VOLG MIJ - Arie de Ruiter - recensie

Naast alle romans die Arie de Ruiter heeft uitgegeven de afgelopen jaren, heeft hij nu een boekje geschreven met een heel ander genre. Het is getiteld 'VOLG MIJ' - Bijbel als inspiratie voor het geloof. 

Het boekje geeft een korte uitleg over het christelijk geloof. Het is makkelijk geschreven, zonder omhaal van woorden en het is met name bedoeld voor (jonge) mensen, die niet met het christelijk geloof zijn grootgebracht, maar toch wel eens willen weten wat dat nu inhoudt.

'Wat geloven mensen die de Bijbel lezen en welke consequenties heeft geloven voor christenen in hun dagelijks leven?'

De Ruiter geeft op een 'beschouwelijke manier' antwoord op deze vragen. Hij probeert de lezer nergens te overtuigen maar zelf aan het denken te zetten. Hoewel... de titel prikkelt toch wel een beetje en eigenlijk beschouw ik deze dan toch wel als een oproep om uiteindelijk een keuze voor Hem te maken en Hem te volgen. Toch word je door het hele boekje heen vrij gelaten om wel of niet deze keuze te maken.

In twaalf hele korte hoofdstukjes wordt uitgelegd hoe het kwaad in de wereld is gekomen, wie God is, waarom Jezus moest komen en wat Hij voor ons heeft gedaan.
Het is knap hoe in kernachtige zinnen heel duidelijk wordt omschreven wat het christelijk geloof in grote lijnen inhoudt. Ook het formaat van het boekje is praktisch want je kunt het zo in je broekzak steken en eventueel weggeven aan mensen waarmee je in gesprek komt over het christelijk geloof.

Ondanks alle positieve kanten van dit boekje vond ik helaas ook een paar kleine minpuntjes.
Wanneer er naar God of Jezus verwezen wordt, wordt 'hij' met een kleine letter geschreven. Ik vind het jammer dat hiervoor gekozen is. Ik begrijp dat het te maken heeft met de verwijzingen naar de Bijbel in Gewone Taal, maar ik zou zelf een andere keuze hierin gemaakt hebben. 
Ook zijn hier en daar toch wel wat ouderwetse woorden gebruikt, terwijl het boekje bedoeld is voor jongeren vanaf 14 jaar. Maar ja, de schrijver is ook niet meer 'piepjong' natuurlijk 😉
Bovendien denk ik dat het boekje nog eens goed nagekeken moet worden op spel- en taalfouten. Maar hierover heb ik al vaker geschreven bij boeken van uitgeverij Scholten. 

'VOLG MIJ' is verkrijgbaar in de gewone- en internetboekhandel, of via de website van Arie: www.boekarie.nl voor de uitzonderlijk lage prijs van € 8,00.

Ook de romans van Arie, die ik overigens van harte aan kan bevelen, zijn nog altijd verkrijgbaar via zijn website.

Titel: VOLG MIJ
Schrijver: Arie de Ruiter
Uitgever: Scholten
ISBN:9789079859818
Prijs: €8,00


Reacties