Een kort gebed voordat je met je stille tijd begint




Wanneer je wilt beginnen met je stille tijd, wordt je aandacht vaak naar allerlei andere dingen getrokken. In gedachten ben je misschien al bezig met de dag die voor je ligt en met alle dingen die je weer moet doen en regelen. Om je te kunnen concentreren op het bijbellezen en bidden, kun je misschien het 'NOVV' gebruiken. John Piper beschrijft dit principe in een van zijn boeken. Ik geef graag een verkorte versie weer.

Spreek een kort gebed uit en vraag om de leiding van Zijn Heilige Geest. Neig, Open, Verenig, Verzadig.

N - Neig Het eerste wat je ziel nodig heeft, is de wil om je te neigen naar God en Zijn Woord. Als je die wil niet hebt, zal er niet veel waardevols gebeuren in je leven. Je moet bereid zijn God te leren kennen en je werkelijk in Zijn Woord willen verdiepen.
Misschien is jouw hart - net als dat van mij - ’s morgens meer geneigd eerst je e-mail te checken en je Facebookberichtjes. We kunnen, voordat we beginnen met Bijbellezen, heel eenvoudig bidden of God ons hart wil nemen en naar Hem wil neigen. We mogen God vragen om verlangens te scheppen die er bij ons van nature niet zijn: Neig mijn hart naar Uw getuigenissen en niet naar winstbejag (Psalm 119:36).

O – Open Daarna zouden de ‘ogen van ons hart’ geopend moeten worden zodat je, wanneer je je naar Zijn Woord neigt, ook werkelijk ontdekt wat er staat. Vaak lees je in de Bijbel, maar vind je hetgeen je leest niet zo bijzonder. We kunnen uitroepen naar God: Ontsluit mijn ogen en laat mij aanschouwen de wonderen van Uw wet (Psalm 119:18).

V – Verenig Ten diepste zouden we ernaar moeten verlangen ons zo te ‘verenigen’ met God, dat ons hart in zijn geheel ‘ja’ zegt tegen wat God onthult in Zijn Woord. Die eenheid komt echter niet uit onszelf; alleen God kan die geven als wij Hem daarom bidden. In dit verband is het heel toepasselijk om te bidden: Leer mij, HEERE, Uw weg, ik zal in Uw waarheid wandelen, maak mijn hart één om Uw Naam te vrezen (Psalm 86:11).

V – Verzadig We willen uiteindelijk bereiken, dat hetgeen we hebben gelezen ons hart raakt en verzadigt. Maar al te vaak wordt ons hart vervuld met dingen uit de wereld, maar het gaat er juist om dat Gods Wóórd ons raakt en verzadigt. Psalm 90:14 verwoordt het prachtig: Verzadig ons in de morgen met Uw goedertierenheid, dan zullen wij juichen en verblijd zijn, tijdens al onze dagen.


Reacties

  1. Wat mooi, dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Wendy gedeeld op mijn Facebook pagina zodat ik er aan herinnert word

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.