Mijn agenda is vol en de Bijbel zo dik


'Je wilt wel meer stille tijd nemen, maar toch schiet het er vaak bij in. Je agenda is ook zo vol en de Bijbel zo dik. Een bijbels dagboek is dan een fijne steun in de rug. Het geeft houvast: elke ochtend of avond word je even stil gezet en lees je een stukje uit de Bijbel. Een dagboek geeft ook direct uitleg over wat je leest en zet je aan tot nadenken. Zo sluit de Bijbel aan bij je dagelijkse leven. Er zijn dagboeken in alle soorten en maten. 
Welk dagboek heb jij of zou je nog graag willen hebben?'


Zomaar een berichtje op Facebook gedeeld door Ark Media. Wanneer je het leest, klinkt het helder en logisch. Toen ik het goed tot mijn door liet dringen, werd ik er verdrietig van. Heeft God nog prioriteit in ons leven? Willen we er nog moeite voor doen Hem beter te leren kennen en een relatie met Hem op te bouwen?
Wat zou het mooi zijn als we het op deze manier konden zeggen:


'Stille tijd is voor mij van levensbelang. Mijn agenda biedt hiervoor alle ruimte omdat ik mijn dagen niet helemaal vol plan. De Bijbel geeft mij houvast in mijn leven.'s Morgens sta ik op tijd op om stil te zijn, om Gods Woord te lezen en in alle rust te kunnen bidden. Ook 's avonds vind ik de rust om mijn relatie met Hem te verdiepen. Ook op verschillende momenten gedurende de dag heb ik tijd om te bidden om zo steeds in contact te blijven met mijn Heer en Heiland.  Ik heb een keuze gemaakt om aandachtig Gods Woord te lezen en geen genoegen te nemen met korte stukjes uit een dagboek. Hoe mooi ze soms ook geschreven zijn, het blijft mensenwerk. Wat heerlijk dat er zo veel in Zijn Woord staat dat ik daar mijn hele leven mee vooruit kan. Het is mijn verlangen om mijn leven te laten aansluiten bij Gods Woord (en niet andersom). Het is een zegen om elke keer te kunnen kiezen uit zo veel verschillende bijbelboeken.
Welk bijbelboek ben jij op dit moment aan het lezen en welke bijbelvertaling helpt jou het beste om Zijn Woord te begrijpen?'


Reacties

  1. Ik doe Good Morning Girls dat is een hoofdstuk per dag lezen,en SOAK methode om je tekst goed te onderzoeken. 'savonds lees ik uit Faith to faith van Kenneth Copeland. De rest van de dag, sta ik in contact met God door gebed. Wat ik heb gemerkt als je echt een tijd dicht bij God hebt geleefd wil je niet anders, dan wil je Zijn woord tot je nemen en dan maak je tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amen. Als we dagboekjes nodig hebben om de stille tijd effectief in te passen in ons leven dan klopt er iets niet. Het zou andersom moeten zijn. Bijbellezen gaat bij mij een beetje hap snap de laatste tijd, of ik zoek iets op wat ik graag wil (na)lezen. Gebed is de hele dag door en de langere momenten zijn cadeautjes voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het helpt mij altijd om een heel bijbelboek achter elkaar te lezen en te verdelen in stukjes. Je kunt voor jezelf dan bv. al een schema maken met het aantal bijbelverzen. Kriskras de Bijbel door vind ik zelf niet zo prettig.

      Verwijderen
  3. Dagboekjes zijn er, denk ik, om nieuwe gelovigen op gang te helpen om tijd met God en Zijn Woord door te brengen. Soms kunnen ze verfrissing brengen als je een beetje bent afgedwaald of ingesukkeld. Ik gebruik ze zelf zelden, maar weet van mensen die er veel aan hebben. Hopelijk spoort het aan om de Bijbel verder te bestuderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is op gang helpen wel goed maar het lijkt mij toch beter om met de Bijbel te beginnen i.p.v. met dagboekjes.

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.