Gods leiding in het leven van Gideon

Het grootste deel van dit jaar heb ik uit het Nieuwe Testament gelezen. Op de één of andere manier spreekt dit deel van de Bijbel mij meer aan en kan ik er meer mee in mijn dagelijks leven. Toch realiseer ik mij goed dat God ons een hele Bijbel heeft gegeven. In november ben ik daarom in het Bijbelboek Richteren begonnen. Ook de lessen die we kunnen leren uit het Oude Testament zijn belangrijk. Ik realiseerde mij dat weer toen ik de geschiedenis van Gideon las.

Veel mensen willen namelijk heel graag weten wat Gods plan is voor hun leven maar weten niet altijd zeker hoe zij daar achter kunnen komen. In bepaalde periodes vraag ik dat mijzelf ook wel eens af. Wanneer je het verhaal van Gideon in de Bijbel leest in Richteren 6-8 wordt er veel duidelijk over de manier waarop God kán werken in mensenlevens. Een veel voorkomend misverstand is de gedachte dat Gods leiding uit het niets tot ons komt, dat het niet te maken heeft met waar we op dit moment mee bezig zijn in ons leven. Maar als we altijd uitkijken naar Gods volgende opdracht (zelf heb ik daar een handje van), lopen we het risico dat waar we nu mee bezig zijn, kapot te maken. Gelukkig is de Bijbel een richtingaanwijzer die onze huidige bezigheden niet in gevaar brengt. In de beschrijvingen in Gods Woord hoe God mensen leiding geeft, kunnen we ontdekken dat Zijn roep precies komt wanneer mensen heel intens bezig kunnen zijn met dingen die op dat moment een uitdaging voor hen zijn. Een goed voorbeeld van deze leiding is het leven van Gideon.

Gideon had een beperkte visie, maar hij was er wel aan toegewijd. Zijn opdracht was voedsel te verzamelen voor zijn familie ondanks dat de vijandige indringers het groeien, verzamelen en voorbereiden van het voedsel vrijwel onmogelijk maakten. Gideon was inventief. Hij gaf een wijnpers een dubbele taak door er een verzonken dorsvloer van te maken.

Gideon was op deze dorsvloer aan het werk toen God hem een engel zond met een uitdaging.
Hij was verbaasd toen hij hoorde wat God van hem wilde. Hij wilde geen taak waarop hij slecht was voorbereid. De engel moest drie bezwaren uit de weg ruimen voor Gideon overtuigd was:

  • Zijn verantwoordelijkheidsgevoel voor het welzijn van zijn familie. 
  • Zijn twijfels over Gods roeping. 
  • En zijn gevoel niet tegen deze taak opgewassen te zijn. 

Toen Gideon eenmaal overtuigd was, gehoorzaamde hij vindingrijk en snel. Ondanks zijn zwakke momenten bleef hij steeds Gods dienaar. Als jij jezelf herkent in Gideons zwakheid, is het goed om jezelf eens af te vragen of je je ook herkent in zijn bereidheid om te dienen! (Voor mij persoonlijk was deze laatste vraag weer eens een eyeopener).
Laten we altijd aan Gideon denken als een man, die God diende door zich toe te leggen op de taak die voor de hand lag. Laten we vervolgens geloven met ons hele hart dat God ons op de toekomst zal voorbereiden!

Je kunt meer lezen over Gideon in Richteren 6-8.

Heb jij weleens twijfels over Gods roeping? Op welke momenten ervaar je dat?

Reacties

  1. Ik heb recent het OT 'ontdekt'. Wat een bijzondere lessen staan daarin over inderdaad Gods leiding, over wie Hij is en wat een voorbeelden van mannen en vrouwen van geloof. Schitterend! Ik ben juist in Deuteronomium bezig en het valt mij bijvoorbeeld erg op hoe vaak Mozes erop hamert om de Heere te volgen en te blijven dienen en welk gevolgen dat heeft. Maar ook wat de gevolgen zijn als mensen anders doen. Zo enorm actueel! Prachtig gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik houd erg veel van het Oude Testament. Van huis uit heb ik veel onderwijs uit het OT gekregen. Er werd ook meestal uit het OT gepreekt bij ons. Waar ik vooral erg verwonderd over ben is de samenhang. Dat het echt bij elkaar hoort, die twee delen van de Bijbel. Gelukkig heb ik het NT ontdekt. Dankbaar. Ook vind ik het heel mooi dat de apostelen zo vaak gedeeltes uit het OT aanhalen in hun brieven. En zelfs psalmen gebruiken in hun gebed. Bijvoorbeeld psalm 2 in het gebed vlak voor de uitstorting van de Heilige Geest.

    Mooi zoals je schrijft over Gideon. Ik denk niet dat Gideon twijfelde aan Zijn roeping. Maar Hij wil een duidelijke bevestiging hebben dat God hem roept. Dat heb ik soms ook nodig. Gewoon dat stukje zekerheid.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.