Bijbelstudie (9) - Boekoverzicht


'Eerst schud ik aan de hele boom (het bestuderen van de Bijbel als geheel), zodat de rijpste appels vallen. Dan klim ik in de boom en schud ik aan de gesteltakken (het bestuderen van een heel Bijbelboek) en daarna aan de kleiner takken (het bestuderen van een hoofdstuk uit de Bijbel), waarna ik aan de twijgen schud (het bestuderen van de Bijbelgedeelten en zinnen). Tenslotte kijk ik nog onder elk blad (het bestuderen van losse woorden).'
M. Luthter

De volgende drie Bijbelstudies (Boekoverzicht, Hoofdstukanalyse en Boeksynthese) horen eigenlijk bij elkaar. Deze maand zal ik iets schrijven over het Boekoverzicht, in de volgende maanden volgen de andere studies. Het is belangrijk om de Bijbelboeken eerst als geheel te bestuderen, daarna de onderdelen en uiteindelijk de resultaten om het weer als één geheel te zien.

Bij deze studie - het Boekoverzicht - probeer je eerst inzicht te krijgen in het complete Bijbelboek. Het is waardevol om eerst op een praktische manier de algemene inhoud van een boek te beheersen.
Het is handig om een studiebijbel, een aantal vertalingen, een Bijbels woordenboek en/of Bijbelse encyclopedie en een Bijbels handboek bij de hand te hebben.

Hoe begin je?
  1. Lees het Bijbelboek. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend maar er zijn mensen die al hun tijd besteden aan het lezen óver de Bijbel in plaats van het lezen van de Schrift zelf. ( Ik maak mijzelf hier ook wel eens schuldig aan). Je kunt gebruik maken van deze suggesties:
    - Lees het hele Bijbelboek in één keer
    - Lees het boek in een recente vertaling
    - Lees het boek snel en negeer de hoofdstukindeling
    - Lees het boek een aantal keren door
    - Lees het boek zonder commentaren of aantekeningen van anderen te raadplegen
    - Lees het boek biddend
    - Houd tijdens het lezen pen en papier bij de hand
  2. Maak aantekeningen over wat je leest. Je kunt schrijven over de categorie (is het boek geschiedenis of profetie?), over je eerste indrukken, over sleutelwoorden, de sleuteltekst, de literaire stijl, de emotionele toon, de hoofdthema's, de structuur van het boek en over de belangrijkste mensen.
  3. Doe achtergrondstudie. Hierbij kunnen dit soort vragen je helpen: Wat kan ik te weten komen over de schrijver? Wanneer werd het boek geschreven? Voor wie was het boek bestemd?
    (zie ook blz. 175-176)
  4. Maak een schematische kaart van de inhoud van het boek. Dit helpt je bij het samenvatten van de belangrijkste ideeën en thema's van het boek en het stelt je in staat om een boek te doordenken en het te onthouden.
  5. Maak een voorlopige samenvatting van het boek. Raadpleeg je schematische kaart, werk van hoofdlijn naar detail, bekijk je perikoopindeling om aanwijzingen te vinden voor je samenvatting en vergelijk je samenvatting met die van anderen.
  6. Schrijf een persoonlijke toepassing. Kies uit je samenvatting één ding waarover je verder wilt nadenken.
Om het blogbericht niet te lang te maken hebben ik een korte samenvatting geschreven over deze methode. Wil je de uitgebreide versie lezen, kijk dan even in dit document. ( blz. 169 - 188).

Welk Bijbelboek heb jij wel eens uitgebreid bestudeerd of zou je wel eens willen bestuderen?


Reacties

  1. Mooie methode ja, handig om met korte bijbelboeken te beginnen zoals Ruth of Filippenzen bijv. Haha, soms kom ik niet verder dan het lezen van 1 zin en dan moet ik al nadenken :) dat is het mooie van de Bijbel, altijd nieuw!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vooral voor de wat kortere Bijbelbrieven/boek is dit mooi om te doen. Ik je andere beichten ook nalezen over Bijbelstudie.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.