"Ik ben niet meer dan een dienaar van Christus"

In het Radio-5-programma 'Onderweg' (EO) spreekt Elsbeth Gruteke op zaterdagavond met inspirerende Nederlanders over hun levensweg, hun passie, hun geloof en twijfel.
Afgelopen zaterdag, 10 mei, was troubadour en verhalenverteller Rikkert Zuiderveld aan de beurt. Hij wenst iedereen een moment van sterven toe, zegt hij in 'Onderweg'. 

Hij zelf had zo'n moment in 1975. 'Jezus boeide me mateloos. Was Hij volslagen gek of was Hij wie Hij zei te zijn? Dat liet me niet los. Maar mijn hoofd zat vol met esoterie en kennis over allerlei godsdiensten. Ik wist me geen raad meer wat ik moest. Toen ik me aan Hem overgaf, viel er een enorme last van mijn schouders. Het was alsof ik van de hoge duikplank moest springen en te pletter kon vallen. Ik wist: dit wordt m'n dood of m'n leven. Zo'n moment van sterven kan ik iedereen aanraden in het leven'. De innerlijke vrede die zijn bekering in 1975 hem bracht, is nooit meer weggegaan, vertelt Rikkert.
Zijn vrouw Elly en hij werden al snel omarmd door de evangelische wereld. Daar liepen ze tegen christelijke gedragsregels aan, bijvoorbeeld over kleding. Rikkert: 'Mensen maken zulke regels omdat ze niet met genade weten om te gaan'.
Rikkert onthult waarom ze maar één keer bij de Pinksterconferentie Opwekking opgetreden zijn: 'Over ons werd door de organisatoren gezegd: "ze horen helemaal bij ons". Toen knapte er iets in mij. Ik wilde niet geclaimd worden door een richting of denominatie, alleen door Jezus. Dus dat was de laatste keer dat we daar waren'.

Een mooi stukje uit een interview op CIP (nu Cvandaag):

Paraplu
"Mensen hebben vaak een verkeerd beeld van geloof. Maar geloof wil alleen maar zeggen dat er een mededeling is gedaan, waarop je vertrouwt," maakt de verhalenverteller duidelijk. "De weersverwachting kan zijn dat het gaat stortregenen. Als je dat niet gelooft, hoef je geen paraplu mee te nemen. Maar als je dat wel gelooft, kun je wel besluiten een paraplu te pakken. Zo simpel is geloof. Uit je gedrag blijkt of je ergens waarde aan hecht." Hij voegt toe dat hij "in Jezus’ leven de perfectie combinatie van liefde en waarheid ziet."

- Ik twijfel aan duizend-en-een dingen maar niet aan Zijn aanwezigheid - 
R. Zuiderveld



Reacties

  1. Herkenbaar! Dat moment van de sprong. En die vrede daarna is ook herkenbaar :-). Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.