De kracht van de herhaling

Al een heel aantal weken lees ik in mijn stille tijd in het Bijbelboek Matteüs. Toen ik inschatte hoe lang ik hier nog ongeveer mee bezig zou zijn - ik lees hooguit 10 verzen per keer - zag ik dat dit nog wel even kon duren. Omdat ik nogal van de 'schema's' ben, probeerde ik het zo uit te laten komen dat ik op zondag 13 april precies Johannes 21: 1-10 zou kunnen lezen: De intocht in Jeruzalem. Een treffend gedeelte dat helemaal van toepassing is op Palmzondag, de zondag voor Pasen.
Omdat dit inhield dat ik dan een week over hoofdstuk 20 zou moeten doen, ben ik eens gaan kijken hoe ik dit zou indelen. Ik kwam al snel tot de conclusie dat ik enkele gedeelten een aantal keer zou 'moeten' lezen om goed uit te komen. Uitwijken naar een ander Bijbelboek was natuurlijk ook een optie geweest maar ik ben blij dat ik gekozen heb voor het herhalen van bepaalde gedeelten.
Het is moeilijk om in een paar woorden uit te drukken wat dit herhalen voor mij betekend heeft. Vaak lees ik namelijk een stuk één keer, denk erover na, en ga de volgende dag verder met het volgende. De afgelopen week was dat anders. Ik heb verschillende stukken een aantal keren gelezen uit verschillende vertalingen.
Wow, wat dringt het dan ineens goed tot je door!! Ik had niet verwacht dat dat zo'n uitwerking zou kunnen hebben.
'De kracht zit 'm in de herhaling', zeggen mensen wel eens maar dat klopt helemaal. Hoe vaker je een gedeelte leest, hoe beter het tot je doordringt en hoe beter je het onthoudt. Ook is het geweldig om te ontdekken dat er in andere vertalingen soms hele andere dingen staan waar je in eerste instantie overheen gelezen hebt.

Kortom, ik kan het een ieder van harte aanraden om Bijbelgedeelten, of misschien zelfs hele hoofdstukken of Bijbelboeken meerdere keren te lezen. Hoe vaker je een gedeelte leest, hoe meer het gaat leven!


Reacties

  1. Mooi dat het zo een positieve uitwerking op je heeft gehad. Haha, je bent wel echt van de schema's dan. Je had ook kunnen kiezen om iets later te starten, om zo toch goed uit te komen, zonder herhalingen. Maar God weet waar het goed voor was, dat het op deze manier gebeurde. Ook weer een leerles voor jou dan :-).

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.