Bijbelstudie (1) - De Toewijdingsmethode -

In oktober 2013 heb ik op dit weblog een stuk geschreven over mijn voornemen om de Bijbel te gaan bestuderen met behulp van het boek '12 manieren om je weg in de Bijbel te vinden' van Rick Warren.

In januari 2014 ben ik begonnen met het toepassen van de 1e methode   - De Toewijdingsmethode -
Zoals ik al vaker heb geschreven is het ultieme doel van Bijbelstudie altijd het toepassen en niet het interpreteren.
God wil ons leven veranderen door Zijn Woord en daarom is het belangrijk om te leren hoe we de Bijbel kunnen toepassen op ons leven, voordat we allerlei andere bijbelstudietechnieken gaan aanleren.
De 'Toewijdingsmethode' is dus eigenlijk een soort 'basismethode' in Bijbelstudie. Het is een eenvoudige manier van studeren die je kunt gebruiken in o.a. je 'Stille tijd'.


De toewijdingsmethode van Bijbelstudie houdt in dat je een Bijbelgedeelte kiest, lang of kort, en daarover nadenkt en bidt dat de Heilige Geest je laat zien hoe je de waarheden daaruit op een persoonlijke, praktische en zichtbare manier kunt toepassen in je eigen leven. En dat toepassen betekent 'hard werken'. Het lijkt misschien eenvoudig maar het is het moeilijkste onderdeel. Het vereist veel denkwerk en de duivel probeert het uit alle macht te voorkomen. Daarnaast hebben we als mensen ook nog eens een natuurlijk weerstand tegen veranderen.

Wanneer je deze methode wilt gebruiken kun je 4 stappen doorlopen:
1. Bid om inzicht in hoe je het Bijbelgedeelte kunt toepassen
2. Overdenk de teksten die je hebt gekozen om te bestuderen
3. Schrijf een toepassing op
4. Leer een (sleutel)vers uit je hoofd

Het toepassen is uiteindelijk de belangrijkste stap. Als we het betreffende gedeelte alleen lezen en niet toepassen, zullen Gods Woorden ons leven niet veranderen. Het blijft dan alleen bij 'kennis'.
Deze vragen kunnen je misschien helpen om hetgeen je gelezen hebt, toe te passen:

  • Is er een zonde die ik moet belijden ? Moet ik iets goedmaken?
  • Is er een belofte waarop ik aanspraak kan maken ? Is het een algemene belofte? Ken ik de voorwaarden?
  • Is er een houding die ik moet veranderen? Ben ik bereid een negatieve houding om te zetten in een positieve?
  • Is er een gebod dat ik moet gehoorzamen? Ben ik bereid dat te doen, hoe ik mij daar ook bij voel ?
  • Is er een voorbeeld dat ik moet volgen? Is het een positief voorbeeld dat ik moet overnemen of een negatief voorbeeld dat ik moet vermijden?
  • Is er een gebed dat ik kan bidden? Kan ik iets terugbidden aan God?
  • Is er een fout die ik moet vermijden? Is er een probleem waar ik me bewust van moet worden of voor op moet passen?
  • Is er een waarheid om in te geloven? Welke nieuwe dingen kan ik leren over God de Vader, Jezus Christus, de Heilige Geest of over de Bijbelse leer ?
  • Is er iets om God voor te prijzen? Is er hier iets waarvoor ik dankbaar kan zijn?

Zelf heb ik deze keer Psalm 15 bestudeerd. Achter in het boek staan diverse gedeelten die worden aangeraden om mee te beginnen.

De volgende keer wil ik graag iets delen over methode 2 - De 'Hoofdstuksamenvatting' -

(Kijk hier voor de complete serie)




Reacties

  1. Mooi! Het is inderdaad zo waar dat Gods Woord pas kracht kan doen in ons leven als we het gehoorzamen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Bijbel gaat pas echt leven als wij hem leven. Ik wil niet alleen een hoorder van het woord zijn, maar ook een doener. De bijbelstudie methode die je hier aangeeft is daartoe heel nuttig! DANK.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi hoe Marja het verwoord. Zo is het, en daar gaat het ook om. Deze methode heeft mij in het begin van mijn christenleven enorm geholpen. Ze blijft nuttig....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.