Middel of doel?

Soms heb ik van die momenten tijdens het wandelen in het bos dat ik 'ineens' iets zie of begrijp. Afgelopen vrijdag was zo'n moment.
Ik was al een tijdje bezig met het opschrijven van 'mijn doelen' voor 2014. Al een aantal A-tjes had ik inmiddels vol. Toen er eens over nadacht, vond ik het toch wel een enorme lijst.
Ik stelde doelen m.b.t. stille tijd, bijbellezen, huwelijk, opvoeding, gemeente, enz.

'Stel nu', vroeg ik mijzelf af 'dat ik al die doelen zou halen in 2014. Zou ik dan echt mijn doel bereikt hebben?'
Is het halen van de doelen dan niet een doel op zich geworden? Gaat het er dan eigenlijk niet om dat ik een vinkje kan zetten in mijn schrift en een tevreden, voldaan gevoel eraan overhoud?
Waar gaat het ten diepste om bij het stellen van doelen? Om mijzelf, om het doel op zich, om geprezen te worden, om weer een 'prestatie' aan mijn lijstje te kunnen toevoegen, een like op Facebook te ontvangen of een activiteit op LinkedIn te kunnen toevoegen?

Hoe verder ik liep, hoe meer het mij duidelijk werd.....
Alles wat ik tot nu toe aan doelen had opgeschreven, waren eigenlijk helemaal geen doelen. Het zijn goedbeschouwd allemaal middelen. Stille tijd en Bijbellezen zijn een middel, mijn huwelijk is een middel, de opvoeding van onze kinderen is een middel, mijn huishouden op orde houden is een middel, mijn gezondheid in de gaten houden is een middel, de gebedsgroep is een middel, Bijbelstudie is een middel, sporten is een middel, bedieningen in de gemeente zijn een middel, het omgaan met de ouderen in het dorp is een middel, boeken lezen is een middel, schrijven of bloggen is een middel en zelfs sociale media is een middel..
Wat is dan uiteindelijk het doel van al deze middelen?

Uiteindelijk gaat het erom dat ik door alles wat ik doe, denk en schrijf in mijn leven God mag verheerlijken. Het ultieme doel is Hem de eer te geven die Hem toekomt. Hij wil zichzelf verheerlijken door alles wat ik doe in mijn leven hier op aarde. Het gaat erom Christus zichtbaar te laten zijn in mijn leven aan de mensen om mij heen.
In feite maakt het helemaal niet zoveel uit wát ik dan doe. Als ik bij hetgeen ik doe God kan grootmaken en verheerlijken is het goed. Het gaat om Hem... 'Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! (Rom. 11:36)

Het lijkt zo'n simpel inzicht, zo logisch als je het hoort. Toch heeft het bij mij toch bijna 44 jaar geduurd voordat ik dit ingezien heb. Ik ben te vaak bezig (geweest) met het stellen van doelen die helemaal geen doelen waren. Vellen vol soms, met allerlei activiteiten die ik plande.
De foto hierboven is wat vaag maar aan het einde van de wandeling zag ik deze man hand in hand lopen met een kleine jongen. Zo is het ook met ons, met mij. God neemt ons mee aan de hand. Hij is het doel, Hij bepaalt de richting. In afhankelijkheid van Hem wil ik ook leven, vertrouwende dat Hij mij leiden zal. In heel mijn leven wil ik alleen gericht zijn op Hem!

Paul Tripp zegt er dit over:
“Jij en ik zullen nooit ons huwelijk zullen begrijpen en er tevreden mee kunnen zijn totdat we gaan inzien dat het huwelijk geen doel op zich is. Nee, de realiteit is dat het huwelijk door God ontworpen is als een middel. Wanneer je het tot doel maakt, gebeuren er slechte dingen. Maar wanneer je begint te begrijpen dat het een middel tot een doel is, dan begin je ervan te genieten en zie je de waarde van dingen waar je eerst niet van genieten kon."



Reacties

  1. Poeh, dat zouden heel wat doelen zijn, Wendy.. Zie eerst maar eens 2014 te halen ;)
    Een mooie uitspraak en basis in alles wat wij ten doel stellen, ook in geestelijke zin, vind ik deze: "It's not what you do, it's what you allow Christ to do." Want inderdaad; het gaat om Hém!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige blogpost! Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele mooie blog! HEERlijk is dat als je ogen open gaan voor nieuwe dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, zeker mooi! Soms worden dingen ineens zo helder hè... Doelen stellen is helemaal niet verkeerd, kan een hulpmiddel zijn... Ik wilde soms wel, dat ik zo praktisch en gedisciplineerd aan iets kon werken als jij dat kunt, in het huishouden bijvoorbeeld. Zoiets 'proberen' geeft mij eerder frustratie ;-) Het eenvoudigste doel voor mij is om 's ochtends te beginnen met: "Hier ben ik, om Uw wil te doen..." Dat verschuift het perspectief van 'mijn' doelen (hoe goed bedoeld ook!) naar Zijn doel met mijn leven - specifiek voor déze dag. En geeft mij rust!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.