Do you like it? - over Facebook - recensie

'Facebookcommentaren verdorren en tweets vergaan, maar het Woord van God zal eeuwig bestaan'

"In een paar jaar tijd heeft Facebook de wereld veroverd. Vanuit het niets is het uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van het moderne leven. Ruim een miljard mensen maken inmiddels gebruikt van Facebook; meer dan de helft daarvan kijkt er dagelijks op"....dit staat op de achterkant van het boekje dat hiernaast is afgebeeld.

Onlangs heb ik dit kleine pakkende boekje gelezen met de titel 'Do you like it?' - over Facebook van Tim Chester. Toevallig besteedde ook CIP hier afgelopen week aandacht aan op hun website. Je kunt het artikel hier teruglezen.
Persoonlijk denk ik dat Chester zeker een aantal goede punten aanhaalt in zijn boekje. Hij schrijft over de voordelen van Facebook maar hij beschrijft ook heel veel gevaren. Zo schrijft hij bijvoorbeeld over Facebook dat het een probleem kan opleveren van voortdurende onderbreking van andere bezigheden. Het schijnt veel mensen zelfs een goede nachtrust te ontnemen omdat ze tot diep in de nacht op Facebook zitten. Ook zit het gevaar erin om jezelf in het middelpunt te zetten en sociale contacten in de 'echte wereld' te verwaarlozen.
Hij gaat in op vragen waarom je Facebook of andere sociale media gebruikt. Is het om goedkeuring te krijgen van andere mensen en om zoveel mogelijk 'likes' te ontvangen of wil je jezelf mooi voordoen terwijl je je eigenlijk helemaal niet happy voelt?
Persoonlijk heb ik er een paar dingen uitgehaald waar ik wat mee kan in de sociale media, want ook ik ben iemand die (soms) te veel tijd doorbrengt ook al doe ik er voor mijn gevoel goede dingen mee. Ook goede dingen kunnen soms te veel zijn en de tijd vliegt voorbij wanneer je hier mee bezig bent. Het gevaar bestaat meer óver God te communiceren dan mét Hem!
Bovenaan blijft voor mij wel staan dat ik de sociale media een geweldige kans vind om het evangelie uit te dragen en Zijn Naam bekend wil maken. Dit wil ik graag blijven doen.
'Hij moet wassen en ik moet minder worden'....zegt Johannes 3:30. Dat wil ik voor ogen houden.

Het boekje is een aanrader voor iedere christen die zijn Facebookgebruik eens kritisch onder de loep wil nemen.

Titel: Do you like it? - over Facebook
Schrijver: Tim Chester
ISBN: 9789077669709
Prijs: € 3,95

Reacties

  1. Goed om over na te denken! FB is inderdaad wel verslavend. '...van voortdurende onderbreking van andere bezigheden', dat spreekt mij wel aan. het steeds even checken of je (al) een reactie hebt. Ik heb voor mezelf al besloten alleen nog te kijken als ik echt even tijd heb. Wil namelijk niet dat het mijn leven beheerst, zoals bij velen denk ik wel min of meer t geval is wanneer ik zoveel status-berichten lees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk, en laten we inderdaad als eerste naar onszelf kijken, maar eigenlijk is iedere seconde op Facebook een seconde teveel, toch? Het is voornamelijk een wereld waar we ons mooier voor willen doen dan we zijn dacht ik. Of net doen of we super gelukkig zijn. We zien ze vaak voorbij komen; de perfecte plaatjes... Zou zeggen: Ga vooral door met je fb-evangelisatie Wendy. Maar niet teveel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gods Woord blijft bestaan! Amen! Op FB deel ik wie Hij is, dat vind ik belangrijk. Daarnaast ontmoeten van vrienden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er wel leuk uit, eigenlijk zit iedereen wel op Facebook. facebook opzeggen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk artikel. Het boek lijkt me wel leuk en ik ga het misschien kopen, bedankt! facebook opzeggen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.