De Bijbel doorlezen in één, twee of drie jaar


Het lezen van een Bijbelrooster kan al snel een formaliteit worden. De Bijbel is niet bedoeld om achteloos gelezen te worden, ‘maar om de stem van de Heer erin te horen’.  Een leesrooster kan bovendien een ‘juk’ worden dat zwaar is om te dragen.
Waarom dan toch een bijbelleesrooster? De beste dingen gaan altijd met gevaar gepaard en de mooiste bloemen worden vaak geplukt in de spleten van steile rotswanden.

Naast het houden van stille tijd, waarin ik vaak gericht een aantal verzen lees uit de Bijbel, vind ik het een mooi principe om de héle Bijbel van kaft tot kaft door te lezen. Al een tijdje was ik op zoek naar een goed en prettig schema om hiervoor te kunnen gebruiken.
In eerste instantie heb ik er een aantal jaar geleden drie jaar over gedaan (elke dag een hoofdstuk). Dit is mij zo goed bevallen dat ik sinds die tijd de Bijbel in één, twee of soms drie jaar wil blijven lezen. Toen ik aan het zoeken was naar een Bijbelrooster, kwam ik er verschillende tegen. Misschien zit er ook wat voor jou tussen. Je kunt natuurlijk wachten om te beginnen met het kiezen van een leesrooster totdat het 1 januari is, maar waarom zou je niet gewoon vandaag beginnen?

In één jaar de Bijbel door:

In twee jaar de Bijbel door:

In drie jaar de Bijbel door:
  • Bijbelleesrooster Christian Answers
  • Ligonier.org 
  • Kaleo.nl
  • Wanneer je de Bijbel leest in drie jaar, kun je elke dag een hoofdstuk lezen. De Bijbel telt 1189 hoofdstukken. Je zou dan bv. een aantal Psalmen samen kunnen lezen.

In vier jaar de Bijbel door:
Of stel hier je eigen bijbelleesschema samen.

Lezen volgens een Bijbel App
Je kunt hier een kaart downloaden om bij te houden welk bijbelboek je gelezen hebt.
 
De Schotse predikant Robert Murray McCheyne maakte in 1842 een bijbelleesplan. In een begeleidend schrijven aan zijn gemeente somt hij vijf voordelen op van zo’n leesrooster:
  1. De hele Bijbel wordt een jaar lang met regelmaat gelezen. 'Ik vrees dat velen van u nooit de hele Bijbel hebben gelezen. Als we bepaalde gedeelten van de Bijbel overslaan, zullen we onvolledige christenen zijn.'
  2. Er zal geen tijd verloren gaan met het zoeken naar een geschikt bijbelgedeelte. 'Gelovigen kunnen vaak moeilijk een keuze maken uit de bergen der specerijen.'
  3. Ouders zullen steeds een onderwerp hebben waarover ze met hun kinderen kunnen spreken. 'Het lezen van zomaar een hoofdstuk lijkt vaak op water dat op de grond wordt gemorst.'
  4. De predikant weet in welk deel van de weide zijn kudde zich voedt. 'Op zondag kan de predikant beter zijn woorden kiezen.'
  5. De zoete band van christelijke liefde en eenheid zal versterkt worden. 'Christenen hier en elders zullen om dezelfde beloften bidden, treuren over dezelfde zonden, God prijzen met dezelfde liederen en gevoed worden door dezelfde woorden van eeuwig leven.'
Mocht jij ook een bepaald Bijbelleesrooster gebruiken en het staat hier nog niet tussen, dan hoor ik het graag.

(Dit blogbericht wordt elk jaar opnieuw bijgewerkt)

Wendy Born

Reacties

  1. Ik vind het ook fijn om volgens een rooster te lezen. Ik heb het rooster van Schreeuw om leven (http://www.schreeuwomleven.nl/bijbelleesplan/bijbelleesrooster_2005.pdf).
    Toch werkt het voor iedereen weer anders. Ik ken een predikant die zelf zijn Bijbel open laat vallen als hij verlangt Gods stem te horen. En hij krijgt veel zegen!
    Zijn vrouw daarentegen volgt een rooster en ontvangt op die manier net zoveel zegen.
    Mooi om te zien dat God aan niets vastzit, en ieder op zijn/best weet te bedienen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de toevoeging Adrianne, ik heb hem erbij gezet.
      Natuurlijk werkt het voor iedereen anders, maar ik denk wel dat het goed is om de hele Bijbel te lezen en niet alleen bepaalde (favoriete) gedeelten. Welke manier of welk rooster iemand hierbij gebruikt, is natuurlijk aan hem of haar zelf.

      Verwijderen
  2. Zelf vind ik lezen volgens rooster erg prettig. Dan lees je inderdaad de hele Bijbel en ik denk dat dit belangrijk is. Ik heb een tijdje zonder rooster gelezen en dan verwaterd het of ik las alleen de 'mooie' gedeeltes en favoriete psalmen.

    Bedankt voor de links. Ik was op zoek naar een ander Bijbelrooster. Nu gebruik ik het rooster van Robert M. McCheyne maar eigenlijk zou ik de Bijbel in geheel achter elkaar lezen, dus beginnen in Genesis en dan verder. En dat heeft McCheyne niet.
    Na rondgekeken te hebben via jouw links ga ik over naar Kaleo, die spreekt me aan. De link van Bijbelrooster.nl kan ik trouwens niet openen, dan krijg ik een witte pagina.

    Groetjes, Tabitha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie Tabitha. De link moest zijn www.bijbelleesrooster.net Hopelijk kun je hem nu openen.

      Verwijderen
    2. Bedankt Wendy, nu lukt het wel.

      Verwijderen
  3. Wat een uitkomst en antwoord. Ik was op zoek naar een bijbel leesplan om zo door de hele bijbel te gaan.Dank je voor je blog hier over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is mooi om te horen Yvonne. Weet je al welk rooster je wilt gebruiken?

      Verwijderen
    2. Ik ga voor het bijbelleesrooster van christiananswers. In 1 jaar de bijbel door.Ik ben benieuwd!

      Verwijderen
  4. Zelf lees ik niet volgens een rooster, maar ze zijn reuze handig. Ik lees meestal een OT boek en dan een NT brief of evangelie, dat wisselt af. Nu zit ik in Ezechiel, en dat duurt wele rg lang vind ik zelf :) Maar ik heb een bijbel met verwijzingen, dus zo kom ik toch vaak in het NT uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de links. Ik lees niet volgens een rooster, maar zou dat wel willen, dus wie weet dat het via 1 van jouw links wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een reactie van Anette van Essen via de mail:

    Goedemorgen Wendy!

    Het lukt mij niet om via het blog een reactie te plaatsen, (ik denk dat het in mijn geval alleen via de kezue “anoniem” zou kunnen, maar die staat er niet bij geloof ik) dus ik stuur nog even een mailtje.
    Want ik heb vorige jaar de Bijbel in één jaar gelezen onder leiding van Nicky Gumbel, met The Bible in One Year.
    Dit gaat via Holy Trinity Brompton in London, en ik vond het geweldig!
    Mijn geloof heeft een vast anker gekregen door deze geweldige ervaring. Pas toen ik de hele Bijbel in één keer gelezen had realiseerde ik mij hoe áf en compleet dit Woord en Boek van onze God is, en hoe alles, maar dan ook alles helemaal gaat over de Heere Jezus.
    Je kunt elke dag de info in je mailbox ontvangen, (ik heb nog geen smartphone of facebook of twitter, maar dat is er ook allemaal) en je leest dan elke dag een stukje OT, NT en een gedeelte Psalmen of Spreuken.
    Samen met zijn vrouw Pippa is Nicky de man achter een enorm succesvolle Alpha cursus, waar bijzondere dingen gebeuren, daar in London. Hij schrijft voor elke dag een toelichting naar ons dagelijks leven toe, en elke dag verschillende gebeden bij de lezingen.
    De link is: http://www.htb.org.uk/bioy

    Nu is het toch nog een lang verhaal geworden, maar wie weet heeft iemand er iets aan, en kan het iemand zo geweldig zegenen zoals dat bij mij is gebeurd.
    Verder wil ik je heel hartelijk danken voor je site en blog. Vooral de aanbevolen boeken hebben een wereld voor mij geopend. Ik ben erg onder de indruk van Een Vrouw Naar Gods Hart, en andere boeken van E. George.
    Dankjewel, en veel succes met alles.

    Een warme groet van een zus in onze Heere Jezus!
    Annette van Essen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je uitgebreide reactie en je tips Annette. Ik hoop ook dat het voor veel mensen tot zegen mag zijn.

      Verwijderen
  7. Dank je wel Wendy, voor deze blog. Wat een keuze. Ik ben heel wisselend. Soms begin ik met een rooster maar schakel ik toch weer over op gewoon lezen, of een Bijbelboek naar aanleiding van een preek of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat er zulke roosters zijn, hoef je zelf die indeling niet te maken maar kom je wel toe aan je wens om van kaft tot kaft te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. IK lees de bijbel met leesroosters van https://www.youversion.com/nl. Je kan uit verschillende roosters kiezen en uit verschillende vertalingen. Zelf doe ik het Robert Roberts om de bijbel in 1 jaar uit te lezen. Tussendoor soms ook rond een leesrooster met een thema. Je kan als je een paar dagen mist de kalender automatisch laten inhalen zodat je weer terug bent bij je laatste lezing. Ik vind dit een hele fijne manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook deze link vond ik zelf nog: http://www.biblestudytools.com/ Deze site biedt vele mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik doe de bijbel lezen in 3 jaar ongeveer, met Good Morning Girls de bijbel door op Facebook. erg leuk en leerzaam zo samen met elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn, al deze roosters op een rij! Ik ga die van Christian answers proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bij Good Morning Girls duurt het ongeveer drie jaar. Je leest in groep (oa op Facebook) en enkel op werkdagen. We beginnen in januari met Job, nu zijn we bijna klaar met Numeri.
    Info op www.goodmorninggirlsbelgie.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze link werkt niet meer Evie, is er nog een nieuwe link?

      Verwijderen
  14. Bible in One Year is nu in het Nederlands vertaald. Ruim 8000 lezers volgen dit rooster al. Inschrijven verloopt via www.bijbeljaar.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  15. JanneMarie25/11/23 14:50

    Een mooi leesrooster is bijbel lezen met Jan. Je kunt kiezen uit de bijbel lezen in 1 jaar of de bijbel lezen in 2 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.