Neem tijd om je bijl te scherpen

Een jonge man zocht werk in de bosbouw en benaderde de voorman van een ploeg boswerkers om hem te vragen of hij werk voor 'm had. De voorman zei: "Dat hangt er vanaf, of je wel in staat bent ons werk te doen. Vel deze boom maar eens". De jongeman pakte een bijl op en velde vakkundig en binnen zeer korte tijd de boom.
De voorman, onder de indruk van zijn vaardigheden, nam hem aan: "Maandag kun je beginnen!". En zo gebeurde het. ‘s Maandags arriveerde de jongeman stipt op tijd en werkte de hele dag door. Dinsdag en woensdag net zo. Ook de donderdag.
Aan het einde van de donderdagmiddag kwam de voorman naar hem toe. Hij zei: "Jongen, je geld ligt klaar voor je in de keet, kom maar mee, dan betaal ik je uit". De jongen was verrast: "Ik dacht dat op vrijdag betaald werd?" De voorman antwoordde: "Dat is juist, maar je hoeft morgen niet terug te komen. Je kunt het tempo van de andere mannen duidelijk niet bijbenen". De jongen was stomverbaasd. "Waarom", zei hij, "stuurt u mij weg? Ik heb de hele week keihard gewerkt, ik ben nooit te laat en ga altijd als laatste weg. Zelfs de koffiepauzes sla ik regelmatig over!". De voorman keek hem aan en zei: "Dat heb ik gemerkt, zeker. Je werkt hard. Op je instelling heb ik ook helemaal niets aan te merken. Alleen je productie zakt steeds verder terug, ik kan je zo niet aanhouden".
De jongeman begreep er niets van,.. samen liepen ze naar de keet. Opeens bleef de voorman staan en zei: "Zeg,.. wat ik mij zo afvraag: slijp jij je bijl wel eens?". De jongeman antwoordde: "Nee meneer! Daar neem ik de tijd niet voor, ik heb het gewoon te druk met kappen!"

Zijn onze levens vaak niet net zo? Nemen wij wel voldoende tijd om onze 'bijl te scherpen'? Of zijn we zo ontzettend in beslag genomen met het 'werk voor de Here' of, nog vaker, onze eigen bezigheden? Zelfs zo druk dat we Gods Woord niet meer openslaan?
Er is niets mis met hard werken. En al helemaal niets mis met hard werken in Gods wijngaard. Maar we moeten er voor waken dat we het belangrijkste niet vergeten: dat we ook kĂșnnen werken doordat we het 'gereedschap scherp houden' en ons blijven 'scherpen' aan het Woord. Als we dat niet doen, dan zal ons harde werk uiteindelijk steeds meer vermoeidheid en minder resultaat opleveren.


Reacties